دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت
صفحه اصلی
آشنایی با شبکه دولت

شبکه اختصاصی دولت به شکل یک شبکه مستقل برای پیاده سازی بخش ارتباط دولت بادولت (G2G)در نظر گرفته شده است.

این شبکه به عنوان بستر مناسبی برای نظام ملی اطلاعات تارسیدن کشور به سطح مطلوب شبکه های زیربنای ملی ارتباطات توسط نهاد ریاست جمهوری باحداکثر بهره برداری از امکانات مخابراتی موجود کشور راه اندازی ومدیریت شده است.
درسال 1376 برای حل مشکلات ودسترسی آسان تر به اطلاعات دستگاه هااجرای آزمایشی شبکه دولت در تهران باهدف اولیه ارتباط امن وبا کیفیت در سطح مدیران رده اول کشور (اعضای هیات دولت)شروع گردید.
پس از راه اندازی شبکه وایجاد ارتباط باوزراءنیاز به توسعه شبکه در سطوح دیگر از مدیران کشور (بخصوص استانها) که اطلاعات آنها مستقیما از سطوح اجرائی بدست می آید مورد تائید قرار گرفت بدین ترتیب در سال 1380شبکه دولت که امروز بعنوان زیرساخت (G2G) ایران شناخته می شودآغاز گردیدوشبکه دولت بستری مناسب برای تامین ارتباطات وجابجائی اطلاعات بین دستگاه های دولتی است که بمنظور تسهیل در ایجاد وراه اندازی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) ریاست جمهوری طراحی وایجاد شده است
 

اهداف عالیه شبکه دولت عبارتند از:

1- شفاف سازی ونظارت خودکار

2- توزیع اطلاعات وسیستمهای هوشمند برای پشتیبانی از تصمیمات مدیران ارشد کشور

3- تسهیل اطلاع رسانی وپاسخگوئی در سطح دولت

4- پشتیبانی نظام منداز مدیران اجرائی

5-تسریع وتسهیل روال های اداری

6- یکپارچگی وهم بندشدن سیستمهای اداری

7- بهبود جریان اطلاعات وآمار دولت

برای دست یابی به این اهداف عالیه تعدادی اهداف عملیاتی در نظر گرفته شده است

1- ایجادسازماندهی مناسب برای مدیریت شبکه بامشارکت کلیه سازمانهای دولتی دیگر

2- طراحی وتامین امنیت شبکه

3- آماده کردن شبکه برای سیستمهای اطلاعاتی دولت

 

شبکه دولت دراصفهان:

درسال 1382 در 4 مرکز مخابراتی اصفهان شروع واکنون 76 دستگاه اجرائی به آن متصل می باشندودر سال 1389 توسط شبکه اینترانت 1600 دستگاه متصل شده است در حال حاضر اصلی ترین کاربرد شبکه دولت سیستم ارسال مراسلات توسط نرم افزار (MDaemon) است با این حال سیستم سامانه الکترونیکی ارتباط دولت ومردم (سامد)برروی این شبکه نصب واجراءشده است

درخواستها وشکایات وپیشنهادات مردم از طریق شماره تلفن 111به سامانه سامداعلام می گردد این اطلاعات توسط اپراتورها درسیستم درج وبه ادارات مربوطه توسط سامانه مذکور ارسال می شود که باغث کاهش مراجعه حضوری به ادارات وتسزیع دررسیدگی به موارد مطرح شده می گردد

این سامانه دراصفهان در سال 1390شروع به کار کردوتعداد ادرات متصل به آن 65 دستگاه اجرائی می باشد.

 

اهداف سامد:

1- ایجاد بستری مناسب برای تعامل آسان مردم ودولت

2-رسیدگی به شکایات پیشنهادات ومشکلات مردم در تمام سطوح اجرائی

3- نظارت مستمر برحسن اجرای امور وظایف و اختیارات دستگاه ها در فرآیند سامانه سامد

منبع :

 مرکز فناوری اطلاعات ارتباطات وامنیت نهاد ریاست جمهوری

معاون فناوری اطلاعات وامنیت شبکه مرکز برنامه ریزی نوسازی و توسعه فناوری استانداری اصفهان

       

تاریخ به روز رسانی: 1395/08/18
تعداد بازدید: 173
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به استانداري اصفهان ميباشد.
Powered by DorsaPortal